Vandaag had ik geen school en ging ik mee met mijn zus op stap, ze moest naar school om een gesprek te voeren met een mentor en later voor een prik tegen Hepatitis B. Lang leve de medische wereld!
Intussen, terwijl mijn ouders al thuis waren, hebben er blijkbaar reclamemensen van niemand minder dan de Jehovah's Getuigen aangeklopt (JW, niet te verwarren met het kledingmerk Jack Willis of de commerciële film Jurassic World). Mijn vader moet ze vriendelijk weggewuifd hebben, eventueel met een korte discussie over de aard van God erbij, terugkomen doen ze toch ooit.
Nu is het op zich al fascinerend dat deze cult anno 2019 nog bestaat én actief leden probeert te werven. In tijden waarin zowel de georganiseerd godsdienst (de Kerk) aan het uitsterven is ten gunste van atheïsme, agnosticisme, en ietsisten (zij die zich als 'spiritueel maar niet religieus' zien, sommige dagen reken ik mij daar ook bij). Dan komt daar nog eens bij dat iedereen gewoon wéét dat Jehovah's Getuigen een gevaarlijke cult is waar zelfs seksueel (kinder)misbruik schering en inslag is. Voer maar eens 'Jehovah's Getuigen' in op Google News en je krijgt het direct voor je. Ondanks dit alles blijven ze met de moed der wanhoop verder doen. Zegt volgens mij veel over de sterkte (of koppigheid) van de mens.
Je zou dus kunnen zeggen dat dit artikel water naar de zee dragen is - de Jehovah's zijn toch zó'n gemakkelijk doelwit om te bekritiseren. Dat klopt en ik geef toe dat ik dit artikel vooral voor de lol schrijf en niet omdat dit echt belangrijk of zoiets is. Maar goed, die Jehovah's, ze gaven blijkbaar een propagandafoldertje af.
Het kleine pamfletje bevat een aantal bewering over de Bijbel die zo overdreven zijn dat ik ze nu één voor één overloop. Daarbij baseer ik me op een vrij letterlijke lezing van de Bijbel geïnspireerd door SkepticsAnnotatedBible.com. Je zou kunnen zeggen dat dit flauw is omdat de Bijbel ook op literair en symbolisch niveau veel te bieden heeft. Terecht, maar als zij de Bijbel letterlijk nemen, dan kan ik dat evengoed hier ook doen.
Wat Jehovah's Getuigen denken dat de Bijbel U (ja U!) de bieden heeft
Het pamflet laat er geen gras over groeien en beweert onmiddellijk drie krasse dingen die zij in de Bijbel menen te vinden.
Opvallend is ook hoe de folder versierd is met idyllische plaatjes van een (kern)gezin (vader-dochter-moeder-zoon) die hand in hand door een hemels veldje wandelen. Dit is een techniek die ze rechtstreeks aan de commerciële reclame ontlenen: we zien een groepje vrienden plezier maken in een mooi park, en dan krijgen we plots voor onze neus geschoven: Coca-Cola. We zien weidse velden, prachtige bergtoppen, geen kat te zien, en dan plots: koop het nieuwste model Renault of BMW of Porsche. Een idealistisch beeld met een liefhebbende vader en zoon blijkt eigenlijk een reclame voor instantsoep te zijn.
Wetende hoe moeilijk vader-zoonverhoudingen zijn, weet de reclamemaker ons te prikkelen. Reclame toont ons wat we écht willen, gevolgd door het product dat ze ons willen aansmeren, wat voor het eerst goed doorzien werd door Theodor Adorno.